Tervis

Kuidas päriselt suhkrust loobuda, ilma, et tohutu magusaisu kõike ära ei rikuks?

Eesti Naine 04.01.2018, 12:00

Kell läheneb magamaminekuajale, aga sul on tõsine magusaisu. Lubasid endale, et enam suhkrut ei söö ning sellest ajast peale, kui kriipsu alla tõmbasid, ei suuda sa enam muust mõelda. Aeg-ajalt napsad siit-sealt midagi magusat ja ütled endale, et ainult seekord, rohkem enam nii ei tee.

Suhkrust loobumine ei pea olema nii keeruline.

Tahtejõud ei tööta

Tahad loobuda suhkrust, kuid mingil põhjusel sööd seda ikka. Probleem on selles, et loodad oma tahtejõule ja avastad, et pikas plaanis üksi tahtejõule loota ei saa. Sinu motivatsioon peab olema piisavalt võimas, et magusahimust üle olla ja sul on vaja vahendeid, et ületada magusaisu keemiline toime.

Kes ütles, et pead magusast loobuma?

Miks sa üldse magusast loobud? Kas sellepärast, et su pere arvab, et oled liiga tujukas? Või sellepärast, et mõni dieediretsept ütleb, et pead loobuma suhkrust, et kaalust alla võtta? Või käskis arst seda teha? Taolised motivatsioonid on pärit teiste inimeste ettekirjutusest sulle ning  suure tõenäosusega need sind suhkrust eemale ei hoia.

Motivatsioon peab tulema sinult endalt:

  • Ma loobun suhkrust, kuna tahan olla eeskujuks mu lapsele.
  • Ma ei suuda takistada ennast kui mind tabab magusahimu.

Isegi kui põhjus on õige, toimib see motivatsioonina ainult siis, kui see tuleb sinult endalt, mitte teistelt inimestelt:

  • Mu tujukus riivab inimesi, kellest ma hoolin
  • Ma tahan elada pika elu tervena
  • Ma ei saa teisiti kaalust alla

Et motivatsioon oleks piisavalt tugev, peab see sõnum tulema sinult endalt ning olema piisavalt võimas, et võidelda kiusatusega. Kui motivatsioon on olemas, pead koostama kava, et ületada takistused, mis tekivad keemiliste protsessidena sinu kehas.

Vähenda suhkrutarbimist etapiviisiliselt

Kõik või mitte midagi põhimõte siin ei tööta. Etapiviisiliselt suhkrust loobudes on sul kõige paremad võimalused magusahimust üle olla.

1. etapp. Välista suurem osa suhkrutest.

Esmalt tuleks sul loobuda suuremast osast tarbitavast suhkrust, kuid jätta alles nn esmaabi-suhkur, mida võtta appi suure magusaisu puhul. See ei tohiks olla samas midagi sellist, mis tõstab veresuhkrutaseme tohutult kõrgele

  • Välista kõik magusad asjad (samuti suhkruasendajad) välja arvatud puuviljad, orgaaniline agaavinektar, stevia ja vahtrasiirup.Sellega eemaldad menüüst palju problemaatilisi toite, kuid lubad endale siiski midagi magusat.
  • Välista (või vähenda väga palju) oma toidust makaronitooted, riis ja nisujahu. Need süsivesikud on sisuliselt lihtsuhkrud, mis annavad su magusaisule oma panuse, teevad sind väga uniseks keset päeva.
  • Loo omale soodne keskkond. Puhasta kodu kõigest, mida sa ei tohi süüa. Kui suhkrut pole kodus, on vähem tõenäoline, et sa seda sööd.
  • Hoia ennast vastutavana. Postita oma suhkrust loobumise kavatsus Facebooki, räägi sellest sõpradele ja lähedastele, et nad saaksid sulle toeks olla.

Järgmise etapi jaoks oled valmis, kui tunned, et suudad juba kontrollida oma söömist ja isusid ning see kontroll üllatab sind ennastki. Võid minna edasi järgmise etapi juurde, aga võid jätkata ka praegusel moel. Sinu valik.

2. etapp. Sorteeri välja suhkrud, millest oled valmis loobuma ja mida tarbima edaspidises elus ja kohanda oma dieet vastavalt

Nüüd, kui suudad oma isusid kontrollida, oled valmis sööma oma ideaaldieedi järgi. Mõtle hoolega läbi, milliseid suhkruid alljärgnevatest oled valmis endale edaspidi lubama ja millest tahaksid loobuda:

  • Suhkruasendajad  (ksülitool, aspartaam, sahhariin, stevia jt)
  • Vähemtöödeldud suhkrud
  • Piim (laktoos ehk piimasuhkur)
  • Peedisuhkur
  • Teraviljad
  • Puuviljad
  • Siirupid 

Allikas: Lifehack.com